Saudara seagama

Abdullah bin Umar r.a berkata , Rasulullah bersabda :



Seseorang muslim dengan muslim yang lain adalah bersaudara . Tidak boleh menganiaya dan menundukkannya . Barang siapa yang melaksanakan hajat seorang muslim , maka Allah akan melaksanakan hajatnya . Dan sesiapa yang melepaskan kesulitan seorang muslim , maka Allah akan melepaskan kesulitannya di hari kiamat dan barang sesiapa yang menutup aib seorang muslim , maka Allah akan menutup aibnya dihari kiamat .

Thursday, December 29, 2016

Soalan Tanpa Jawapan

Menjawab persoalan
Yang aku sendiri tak punya jawapan
Soalan yang sama
Dari seribu manusia berbeza

Ingin kujawab tidak mahu
Bimbang dimurka Tuhan
Lalu kujawab tidak tahu
Agar ia penyelamat soalan itu

Namun aku silap jangka
Pada tidak tahu itu
Lebih banyak soalan ditalu

Akhirnya aku putuskan
Tak semua soalan inginkan jawapan
Lalu aku pilih untuk diam
Sebelum aku meluah dendam





30 Disember 2016

No comments:

Post a Comment